Mar 8, 2012

bebola tauhu ayam

assalamualaikum..

Alhamdulillah tenet kat umah ni sudah pulih setelah menukar modem. so lepas ni boleh la aku update selalu (sangatkaaannnn...). arini aku just nak update pasal masakan. umur dah semakin menambah ni kena la rajin memasak bedah ooiii.... kawen mau, masak malas. boleh?? 

nak cakap rajin tu, aku rasa kompem mak pak aku senyum lebor sampai ke telinga tengok anak depa rajin. tapi sampai la ni aku rasa belum lagi kot dapat tengok. just sipi2 nak ke telinga je la wat masa ni aku tengok. bukan malas hookeeyy, tapi kalau aku masak kompem membazirkan. dah tentu depa bawak balik makanan dari kantin. so tak payah rajin sangat la kalau time bekerja. time bercuti je la ko masak..

so semalam saja belek2 blog masakan kat opis. ni satu lagi masalah budak opis aku. asal nampak blog masakan yg best je terus bagi link kat aku suruh tengok. duk belek2 nampak plak bebola tauhu ayam. nampak senang. tapi memang senang pon.macam begedil gak. sangat suka sebab boleh ratah macam tu jer.


 abaikan yg hangus tu yer.. ^v*


Bahan-bahan
  • 1/2 cawan isi ayam, kisar halus - (tapi aku guna 5 keping chicken fillet)
  • 2 keping tauhu keras
  • 1 biji bawang besar, dadu kasar dan goreng dengan sedikit mentega, biar sejuk
  • 4 camca besar serbuk roti - (tak letak pon)
  • 1/2 inci halia, parut dan perah jusnya - (ni pon tak letak jugak)
  • 3 ulas bawang putih, tumbuk lumat
  • 1/2 camca teh serbuk lada hitam
  • Garam secukup rasa
  • 1 pokok daun bawang, hiris halus
  • 1 biji cili merah, buang biji, cincang halus

Cara-cara

  1. Rebus/celur chicken fillet dan kisarkan.
  2. Lecek tauhu tadi hingga halus, masukkan semua bahan2 diatas kecuali garam, kacau rata dan tambah garam secukup rasa.
  3. Panaskan minyak,biar sederhana panas. Sapu tapak tangan dengan sedikit minyak. ambil 1/2 camca besar adunan dan bulat2kan dengan tangan, masukkan kan ke dalam minyak sederhana panas lagi, buat 8 atau 10 biji bebola.
  4. Goreng hingga kuning, besarkan sedikit api dan terus menggoreng hingga kuning keemasan, angkat dan toskan atas paper towel. Hidangkan bersama sos cili atau sos kegemaran anda.

Ok..siap!!!
senangkan.. ^_*

kredit to hana's family 


**** syera watanabe berpesan kalau nak belajar memasak mulakan dari yg senang..heheheh.. ^_^

No comments: