Mar 30, 2011

HADIS

Orang yang hidup aman dan dapat petunjuk

Sesiapa yang apabila diuji dia sabar, apabila diberi lalu bersyukur, dianiaya lalu memaafkan, berbuat aniaya (kepada dirinya) lalu beristigfar (bertaubat), mereka adalah orang-orang yang memperoleh keamanan dan petunjuk.
(Riwayat Baihaqi melalui Samurah)

1. Dalam hadis yang lain, “Pertolongan Allah datang dengan sabar”. Kalau kita bertindak dan tidak bersabar, maka tiadalah pertolongan Allah

2. Dalam hadis yang lain, sesiapa tidak bersyukur (terima kasih) kepada manusia, dia juga tidak bersyukur kepada Allah. Allah yang membuka hati dia untuk tolong kita. Ucaplah terima kasih kepadanya. 

3. Hubungilah orang yang memutuskan hubungan dengan kamu. Jangan memusuhi orang yang bermusuh dengan kita. Maafkan orang yang menzalimi. Berikan kepada orang yang tidak pernah memberi kepada kamu. Sayyidina Umar tidak membalas tikaman orang yang menikamnya, sebaliknya menghalalkan darahnya yang tertumpah walaupun orang yang menikamnya ditangkap.

4. Semua manusia ada dosa kecuali Nabi dan Rasul. Kalau kita melakukan dosa, istigfarlah. Istigfar boleh memadamkan amalan tidak baik yang ditulis Malaikat Kiraman Katibin .Malaikat dilupakan kejahatan yang kita buat. Dan diganti dengan pahala. Siapa yang bertaubat, Allah terima taubat dia. Taubat maknanya balik, kata orang tua-tua, sesat dihujung jalan balik ke pangkal jalan. Allah menyayangi kita, walaupun bergelumang dengan dosa, bila kita balik kepadanya, dia sangat gembira. Seperti gembiranya ibubapa yang anaknya balik setelah lama menghilang. Allah sayang dan manjakan manusia, tetapi sayangnya ada manusia menjadi pembantah yang nyata (khosimun mubin)




No comments: